Att arbeta på
Ability
Läs om hur det är att arbeta hos oss.
Det här gör vi
Ability är ett kollektivboende med totalt 10 platser där varje deltagare har ett eget rum. Det är ett symtomtolerant boende vilket innebär att man inte behöver vara drogfri för att bo hos oss. Boendet har också gemensamma utrymmen som kök och vardagsrum där deltagarna och vi i personalen kan umgås. Det finns även samtalsrum för enskilda samtal.
Boendeverksamheten är till för personer som har svårt att hitta ett eget boende på grund av samsjuklighet. Våra deltagare lever med exempelvis missbruksproblematik, psykisk ohälsa, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller en kombination av dem. Deltagarna placeras hos oss på uppdrag av Socialtjänsten som går genom Spink, ett placeringskansli inom Göteborgs stad.
Vi vet att det tar tid att skapa förtroende och jobbar därför långsiktigt. Vissa av deltagarna har bott på andra boenden men behövt flytta därifrån. När vi lyckas skapa den tillit och trygghet som krävs för att de ska stanna hos oss under en längre tid, känner vi att vi lyckats med vårt uppdrag. Vi vill att de ska veta att de har en självklar plats hos oss och inte riskerar att kastas ut från boendet. Vi vill skapa framtidstro och säkerställa att deltagarna inte misslyckas hos oss.




Vårt mål
Vårt främsta mål är att skapa en grundtrygghet hos deltagarna genom att erbjuda dem måltider och en plats att bo på. När detta finns kan vi sedan börja jobba med förändring. Genom att vara flexibla i vårt tillvägagångssätt har vi möjlighet att ge skräddarsytt och individanpassat stöd. Istället för att försöka få deltagarna att passa in i ett visst ramverk, formar vi ramarna efter våra deltagare. Vi strävar efter att ingen deltagare ska skrivas ut från oss på grund av det som gjorde att de fick en plats här från början. Det finns därför ingen gräns för hur länge en deltagare får bo på Ability.
Värdegrund
Oavsett grad av trasighet slutar vi aldrig tro på deltagarnas förmåga att förändras. Vi ser varje människas unika värde och strävar efter att skapa hopp, även när det är som svårast. På Ability bor personer som blivit utstraffade och utskrivna från andra boenden, vilket kan göra att deltagarna ibland känner att de tappat hoppet. Då behöver vi bevisa för dem att vi fortfarande tror på dem. Möten i ögonhöjd är en grundförutsättning för att vi ska lyckas med vårt arbete. Vi behöver förstå våra deltagare från deras perspektiv och hitta rätt verktyg för att hantera olika situationer. Vi bemöter deltagarna på ett vänligt sätt, visar att vi bryr oss och ger dem stöttning när det behövs. Vi låter inte deras diagnoser eller problematik få styra vår bild av dem som personer, utan ser dem som människor med positiva egenskaper, intressen och drömmar precis som vem som helst.
Våra arbetsuppgifter
Eftersom Ability är ett stödboende, ger vi inte deltagarna någon behandling. Istället stöttar vi dem i vardagen med vardagssysslor, stabilitet samt kontakt med vård och myndigheter. Oftast består dagarna mestadels av att följa med på våra deltagares olika möten. De dagar som inte är lika mötesockuperade fokuserar vi mer på klientarbete och att hjälpa dem i vardagen.
Vi ansvarar för att laga frukost, lunch och middag till deltagare och personal. Ibland vill deltagarna själva laga mat och då finns vi där för att hjälpa till om det behövs. På kvällarna ligger fokuset på de praktiska sysslorna som att hjälpa till med städning och tvätt. Vi hjälper även deltagarna att komma till ro inför natten. Under natten handlar det om att skapa trygghet. Många personer med missbruksproblematik har ett aktivt nattliv, vilket gör att vår närvaro och stöd är väldigt viktigt.
-
En gång i månaden har vi APT samt en målgruppsgenomgång då hela personalgruppen träffas. Sedan starten av boendet har vi även haft ett samarbete med neuropsykologen Bo Hejlskov Elvén som vi träffar ungefär en gång i månaden för metodhandledning.
-
Varje medarbetare är även kontaktperson för 2–4 deltagare och har i uppgift att följa deras processer och hjälpa dem där de står i livet.
-
Jag tycker om att jobba på Ability eftersom jag gillar utmaningar. Vi jobbar med personer som har en komplex problematik och som både har ett aktivt missbruk och lider av psykisk ohälsa. Vi har låga trösklar, ger många chanser och tror på våra deltagare. Det gör att vi tillåter väldigt mycket och inte skriver ut i första taget. Det uppskattar jag.
Medarbetare på Ability
Medarbetare
Hos oss består ordinarie personal av ett tiotal behandlingsassistenter som är utbildade till bland annat socionomer, socialpedagoger och undersköterskor. Vissa av dem har även egen erfarenhet av tillfrisknande. För att arbeta hos oss behöver man ha minst fem års tillfrisknande och hela tiden arbeta aktivt med det. Därtill jobbar ungefär lika många timvikarier som stärker upp verksamheten och fyller i när det finns personalluckor.
Medarbetarna berättar
-
På Ability jobbar vi med hjärtat. Vi vill ha kvar deltagarna tills de fått den hjälp de behöver. Jag är glad att kunna finnas där för deltagarna och ge dem trygghet. När de kommer till oss är de ofta väldigt sjuka och då är det fint att få se dem sen när de mår bättre. Om jag har hjälpt en person att må bättre under dagen känns det bra i kroppen när jag går hem. Då känner jag mig nöjd med mitt jobb.
Hamdi
Behandlingsassistent
-
Vi har högt i tak på Ability och tar emot personer som inte fungerat på andra boenden och ger dem trygghet och hjälp att må bättre. Då är det fantastiskt att få höra dem säga att Ability är det bästa stället de bott på. Jag sitter och visslar när jag åker till jobbet eftersom jag trivs så bra.
Tony
Behandlingsassistent
-
Det bästa med att jobba på Ability är att få jobba med människor som lever i utanförskap och samsjuklighet. De lever i den värld som jag själv levt i. Jag började jobba på Räddningsmissionen eftersom jag gillar att jobba i ögonhöjd och möta deltagarna där de är. Vi startade Ability för att vi såg att det fanns människor som bara flyttades runt i systemet och inte var välkomna någonstans. Jag vet ju hur det att leva med missbruk och utanförskap, så jag uppskattar verkligen att få jobba med målgruppen och på så sätt kunna ge tillbaka.
Ari
Behandlingsassistent
-
Jag tycker om att jobba på Ability eftersom jag får jobba med bra människor som jag trivs tillsammans med. Det gäller både medarbetare och deltagare. Det är inspirerande att se hur mina medarbetare verkligen brinner för att hjälpa andra människor. Det gör också att jag själv gör ett bättre jobb.
Simeon
Behandlingsassistent
-
Att jobba på Ability är roligt, utmanande och spännande. Det händer saker hela tiden och ingen dag är den andra lik. För mig är humor viktigt eftersom jag tror att humor förlöser många knutar, så länge det används på rätt sätt. Om vi är på gott humör blir det oftast glad stämning även bland deltagarna. Jag går ofta ifrån jobbet med en jättebra känsla, oavsett om arbetspasset varit lugnt eller händelserikt. Jag känner att jag gör skillnad på Ability.
Daniel
Behandlingsassistent
Frågor och svar
-
Vårt boende är bemannat dygnet runt och det jobbar minst två personer samtidigt. Schemat är upplagt efter tre olika skift – dag, kväll och vaken natt. Vi jobbar även varannan helg. Vilka skift man jobbar på skiljer sig bland personalen. Vissa jobbar bara dag eller bara natt, medan andra medarbetare har ett så kallat mixschema.
-
Som nyanställd hos oss har du först tre pass för upplärning. Då går vi igenom både praktiska och teoretiska saker, som exempelvis boendets rutiner, Räddningsmissionens värdegrund samt hur vi utför dokumentation på Ability. Efter det går du bredvid minst ett pass då du får jobba mer praktiskt. Om du vill ha fler bredvidpass kan du få det innan du börjar jobba efter ditt schema.
-
För att jobba hos oss behöver du vara lugn, trygg och lågeffektiv. Du dras inte med i känslostormar och har lätt för att behålla lugnet. Du bemöter våra deltagare med respekt, värme och förståelse. Du ser värdet i att anpassa stödet efter individens behov och är därför villig att lägga ned mycket tid på att bygga förtroende hos deltagarna. För att trivas hos oss är du en orädd person, eftersom hot och våldssituationer kan förekomma. Självklart delar du även vår värdegrund och ser varje människas möjlighet att förändras. Då deltagare får ha med sig hund på boendet behöver du även kunna vistas bland hundar.
Du är socionom alternativt socialpedagog, fritidspedagog eller har likvärdig utbildning med minst 3 års erfarenhet av socialt arbete för nattjänst och ett års erfarenhet av liknande arbete för dagtjänst. Vi vill att du har erfarenhet av dokumentation och uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.
