Räddningsmissionens logotyp

Webbplatsen använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Räddningsmissionen och våra samarbetspartner använder cookies och liknande tekniker (gemensamt "cookies") som behövs för att visa webbplatsen och för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen. Om du samtycker till det kommer vi också att använda cookies för analys- och marknadsföringssyften.

Besök vår Cookie Policy för att läsa mer om de cookies vi använder.

Du kan när som helst återkalla eller ändra ditt samtycke genom att klicka på ”Hantera cookies”, som du hittar längst ner på varje sida.

Välj vilka cookies du vill godkänna

På den här sidan sätter vi alltid cookies som är nödvändiga, d.v.s. som behöver användas för att sidan ska fungera ordentligt.

Om du samtycker till det kommer vi också att sätta andra typer av cookies. Du kan lämna eller ta tillbaka ditt samtycke till olika typer av cookies med hjälp av reglarna nedan. Du kan ändra eller ta tillbaka ditt samtycke när du vill, genom att klicka på länken "Hantera Cookies", som alltid finns tillgänglig på botten av sidan.

För att få mer information om vad de olika typerna av cookies gör, hur dina uppgifter används när de sätts, m.m, se vår Cookie Policy.

Dessa cookies är nödvändiga för att sidan ska fungera ordentligt, och sätts alltid när du besöker sidan.

Leverantörer Teamtailor

Dessa cookies samlar in information som hjälper oss att förstå hur sidan används.

Leverantörer Teamtailor

Dessa cookies används för att anpassa den marknadsföring du får se. I vissa fall utför de också ytterligare funktioner på sidan.

Leverantörer Meta
Hoppa till huvudinnehållet
Räddningsmissionens karriärsida
Att arbeta på

Bellmansgatans gruppboende

Läs om hur det är att arbeta hos oss.

Det här gör vi

  • När jag var ny märkte jag direkt att det var rätt personal på rätt plats – de var som en familj. Det märktes både på tryggheten hos de boende och i bemötandet av kollegor. Jag blev mottagen med öppna armar. Så är det inte på alla arbetsplatser.

Lediga tjänster

Våra arbetsuppgifter

Vår viktigaste uppgift

  • Jag har aldrig haft ett jobb som gjort det så lätt att gå upp på morgonen, även när man är väldigt morgontrött. Sen är det också extra trevligt när man kommer hit på morgonen och det luktar varma mackor som Mitra har gjort eller när vi har fredagsmys tillsammans med våra boende.

Värdegrund

Medarbetare

Medarbetarna berättar

  • För mig som har jobbat här länge är det helt fantastiskt att se hur våra boende har utvecklats. Det finns ingen högre belöning än att se en boende gå från att vara tillbakadragen till att bli bekväm nog för att umgås med oss. Då fattar man hur meningsfullt vårt arbete är.

  • Som nattpersonal träffar jag inte dagpersonalen så ofta, så det är alltid kul när vi väl träffas under ett APT eller en handledning. Vi är alla väldigt öppna och trygga med varandra och om det uppstår problem så löser vi det tillsammans. Det gör att jag känner mig väldigt bekväm här.

  • Jag trivs på jobbet eftersom det är en trygg plats med högt i tak. Sedan är våra boende så härliga. De flesta har bott här så länge så man blir ju nästan som en familj.

Frågor och svar

  • Vi jobbar efter ett rullande sexveckorsschema som består av morgon-, mellan- och kvällspass samt helgarbete var tredje vecka. Vi har även specifik nattpersonal som bara jobbar vaken natt. Under dagen jobbar vi oftast två åt gången, men det förekommer även en del ensamarbete. På helgerna och under natten jobbar du helt ensam, men en medarbetare finns nära till hands på Boende Vasa, ett av Räddningsmissionens andra boenden i huset bredvid.  

    Utöver våra dagliga rutiner har vi även APT och handledning en gång i månaden och på fredagar fikar de som är på plats tillsammans med de boende. Vi har även husmöte för de boende en gång i månaden.

  • Våra arbetspass ser väldigt olika ut från dag till dag, men vi har fasta rutiner som vi försöker hålla oss till. Varje dag har vi i uppgift att tvätta, städa, laga mat och hjälpa de boende med medicinering. Vi jobbar med dokumentation och samverkan såväl som med bokade samtal och aktiviteter med de boende. Eftersom vi behöver anpassa oss mycket efter våra boendes mående kan det leda till att vi får göra vissa arbetsuppgifter mycket oftare än andra. Vissa dagar kan det till exempel bli många samtal med de boende, vilket lämnar kvar lite tid åt andra saker. Det gör att det inte riktigt finns en vanlig dag hos oss, men det är också det som gör vårt jobb roligt.

  • Som ny hos oss kan du förvänta dig en arbetsplats som har högt i tak, är trygg och har mycket skratt. Vi vill att alla medarbetare ska kunna slappna av på jobbet och känna att de får vara sig själva. Därför tycker vi det är extra roligt om våra medarbetare har fritidsintressen eller egna resurser som exempelvis musik, bakning eller målning, som de vill dela med sig av till oss och våra boende.  

    Du börjar med att gå en introduktion där du går bredvid ordinarie personal under en dag och en kväll. Känner du att du vill ha en längre introduktion går det såklart att ordna. Under introduktionen går vi igenom alla rutiner på boendet. Du får även gå en webbutbildning som ger dig behörighet till medicindelegering.  

  • Bokningen sker främst genom telefonsamtal eller sms enligt vår turlista, men ibland kan den även ske genom enhetschefen.

  • Vi vill att du som söker dig till oss har ett genuint intresse för målgruppen och psykiatrin. Du vill skapa förändring och är lösningsfokuserad, men du är också förstående, flexibel och varm i ditt bemötande med våra boende. Du delar vårt mål om att våra boende ska få ett värdigt liv och du vill vara en röstbärare för dem. Du vill ha roligt på jobbet och har nära till skratt.

Jobbar du redan på Räddningsmissionen?

Hjälp till i rekryteringen och hitta din framtida kollega.