Att arbeta på
Frukostcafé Vasa
Läs om hur det är att arbeta hos oss.
Det här gör vi
På Frukostcafé Vasa hjälper vi personer som lever i utsatthet, hemlöshet och ensamhet. Fyra dagar i veckan erbjuder vi frukost bestående av bland annat smörgåsar, flingor och gröt. Vi ger också våra gäster möjligheten att tvätta sina kläder, ta en dusch samt att bli en del av en gemenskap.
Vi strävar efter att Frukostcaféet ska vara en godhjärtad och hemtrevlig miljö, där både gäster, volontärer och personal trivs. Vårt mål är att skapa en mötesplats för människor som kanske inte känner sig hemma någon annanstans. Vi vill visa att vi lyssnar och bryr oss om dem. Att jobba med målgruppen kan ibland vara tålamodsprövande, men framförallt är det väldigt härligt. Vi kommer i kontakt med många olika människor och det blir ofta många goda möten. Våra gästers olikheter gör också att vi behöver vara flexibla eftersom det inte går att ge samma typ av hjälp till varje person. Oavsett cafégästens behov arbetar vi för att den ska hitta nya vägar och kunna komma vidare i sin livssituation.
Våra lokaler är uppdelade på två våningar. På entréplan ligger cafélokalen som består av ett större rum där våra gäster umgås och äter frukost. Där finns också tre mindre rum där vi kan ha enskilda samtal med besökare. I anslutning till det större rummet finns kök, personalrum och samtalsrum. En trappa ned finns tvättmaskiner och dusch som våra gäster får använda om de önskar. I ett rum bredvid förvarar vi kläder som vi, i den mån vi har, delar ut till våra gäster. Där får endast personal vistas.
Värdegrund
Hos oss är alla välkomna, oavsett vilken livssituation de befinner sig i. Vi tror på våra gästers förmåga att förändras och vill vara en inkluderande gemenskap för dem. Därför är vi noga med att ingen ska portas från Frukostcaféet och om en incident uppstår ber vi gästen att gå för dagen och försöka igen imorgon. Vi värnar om varje människa och ser varje gäst som unik. Vi står upp för den enskilda människan och möter den där den befinner sig just i stunden. Vi är flexibla i vårt tillvägagångssätt och anpassar vårt bemötande efter individen.
Våra arbetsuppgifter

Innan caféet öppnar
Vi börjar dagen med att förbereda frukosten genom att bland annat göra smörgåsar, koka gröt och fixa lokalerna inför cafégästerna ankomst. När vi är färdiga med frukosten brukar vi ha en morgonsamling tillsammans med volontärerna. Då tar vi en kaffe eller äter frukost tillsammans, ber en bön och fördelar dagens arbetsuppgifter.

När caféet är öppet
Vid 08:45 öppnar vi caféet och stöttar våra gäster fram till 12:00. Under den tiden serverar vi frukost till gästerna, tillsammans med våra volontärer. Många av besökarna vill även ha enskilda stödsamtal med oss i personalen. Den som är cafévärd står i dörren för att välkomna gästerna och hålla koll på att inte för många personer kommer in samtidigt. Vi brukar även utse en i personalen som ansvarar för dusch och tvätt samt klädutdelning. Vi har dessutom en viktig uppgift när det kommer till att hjälpa våra gäster i kontakt med exempelvis Socialtjänsten och Kriminalvården.

När caféet är stängt
När vi stängt caféet plockar vi undan frukosten, diskar och ställer iordning bord och stolar. När städningen är klar brukar personalen ofta äta lunch tillsammans. Då pratar vi om dagen och ger förslag på vad vi kan göra bättre. Under resten av eftermiddagen jobbar vi självständigt efter egen planering, exempelvis med bokade samtal.
-
Jag känner att jag gjort ett bra jobb när jag får bekräftelse på att en gäst kommit vidare. Då känner jag en lättnad över att personen äntligen kan få mer hjälp. Det är en skön känsla.
Medarbetare på Frukostcaféet
Medarbetare
Hos oss jobbar bland annat socialarbetare, behandlingsassistenter, socionomer och pastorer. Vi är väldigt olika som personer, men kompletterar varandra bra. Vi har även ett par timvikarier som är viktiga för att verksamheten ska kunna fungera. De hjälper till vid exempelvis ledighet och sjukdom. Vi är några medarbetare som bara arbetar på caféet medan några även har andra uppdrag inom organisationen och därför inte alltid är på plats. Då är det bra att ha timvikarier som stärker upp. Vi värdesätter också våra volontärer och jobbar därför mycket tillsammans med dem. Vi uppskattar deras välvilja och engagemang och ser dem som en stor del av vår verksamhet.
Medarbetarna berättar
-
Det är väldigt givande att få hjälpa våra gäster. Det kan räcka med att man haft ett bra möte med en gäst under dagen för att känna att man att gjort ett bra jobb och att man är nöjd med sig själv. Sedan har jag världens bästa kollegor. Vi är väldigt olika som personer och kompletterar varandra bra, vilket gör att vi har ett gott samarbete. Frukostcaféet är det mest tacksamma jobbet jag har haft.
Susanne
Socialarbetare
-
Eftersom vi möter personerna precis där de är, är vi aldrig förvarnade på vad som komma skall. Det handlar mycket om att fånga dagen och ge stöd till den som är mottaglig för det i stunden. Vi behöver inte vara så fyrkantiga utan kan vara ganska fria inom våra ramar. Det är häftigt att få vara på den typen av arbetsplats.
Siv
Samordnare
-
Det är spännande och ganska speciellt att jobba med socialt arbete utifrån en så basal aktivitet som en frukost. Vår starka uthållighetstanke, att vi tänker långsiktigt med det vi erbjuder, har möjliggjort att vi kunnat bygga en välkomnande kultur tillsammans med våra gäster, trots målgruppens bredd. Vi försöker möta varje gäst där den är för stunden. Varje dag tar vi nya tag och ser vad som händer och vad som funkar då. Det är vår ambition. Även de dagar då det kommer extra många gäster lyckas vi hålla ihop det på ett sätt som bygger på all vana och alla relationer vi skapat.
Jesper
Socialarbetare
Frågor och svar
-
Caféet har öppet mellan 08:45 och 12:00 på alla vardagar utom onsdagar. Oftast jobbar fyra anställda tillsammans med fyra volontärer som hjälper till och sköter köket och serveringen. Vi delar upp oss i olika roller så att en är cafévärd, en ansvarar för dusch och tvätt, någon tar samtal i samtalsrummet och den fjärde sitter med gästerna och kan hjälpa till i köket vid behov.
-
Den första dagen som nyanställd får man oftast stå och servera frukosten. Då möter man gästerna och får en känsla av vilka som kommer dit, vad som händer och hur det är att vara där. Efter det handlar det om att den nyanställda ska börja röra sig bland gästerna, till exempel genom att sitta med och prata vid borden eller ta emot gästerna i entrén.
-
För att jobba hos oss behöver du vara en god lyssnare och ha ett öppet sinne. Du behöver vara lugn och trygg i dig själv samt ha förmåga att anpassa ditt bemötande efter den person du möter. Du har också förmåga att härbärgera mötet med människor i affekt och arbeta lågaffektivt. Du ser alla människor som värdefulla och vill arbeta för att våra gäster ska känna sig trygga hos oss. Du är en person som gillar att arbeta praktiskt och har lätt för att se vad som behöver göras. Såklart önskar vi också att du är glad, positiv och att vi kan skratta tillsammans.
Lär känna oss
